23 במאי 2010

שורשים בעריכה














בתחילת שנה התחלנו בפרוייקט: "ערכים בעריכה".הרעיון היה לנסות להתחבר לעולם המדיה הסובב את התלמידים אך לכוון אותו לערכים. לגרום לתלמידים שמבלים שעות מול מסכים (מחשב, טלוויזיה, פלאפון, אייפוד וכו') להשתמש בכלים הללו, לא רק להעביר זמן, בטלה, שיחות, חוויה, משחקים ריקים מתוכן, אלא להשתמש בכלים הללו גם לעשיית סרטונים מסוגים שונים הבנויים מערכים שלמדנו בכיתה (בין אדם לחברו) וכך אנחנו מרוויחים הן את העיסוק של הילד בערכים והן את ההתלהבות שלו כי הוא עורך אותם בטכנולוגיות המדברות אליו והוא מחובר אליהם.לצורך כך , התחלתי ללמד את תוכנת ה- movie maker בשיעורי מחשבים, ואחרי שראיתי שיש שליטה בסיסית בתוכנה, יצאנו בפרוייקט עריכה ראשון.הימים הם ימי אייר, ימי הזיכרון ועצמאות, והתלמידים התבקשו לראיין אדם מבוגר מגיל 60 ומעלה. את הראיון בנינו ביחד בשיעור עברית. כתבתי להורים מכתב וביקשתי את עזרתם (מצלמה, חיפוש מרואיין מתאים) והפרויקט יצא לדרך.הייתי שותף לחלק מהראיונות,ומאד נהניתי לראות את תלמידיי קשובים לאדם ותיק המספר על ילדותו ועל אירועים הסטוריים של מדינתנו, המפגש לרוב היה די רשמי כי הילדים ברובם נצמדו לטקסט השאלות והתביישו לפתח דו שיח אך עצם המפגש היה מקסים בעיניי. לאחר הצילום , התיישבתי עם כל תלמיד וחשבנו ביחד על העריכה בהתאם לראיון ואיזה תמונות או וידאו אפשר להוסיף, עפ"י התשובות שקיבלנו בו. העבודה עם הילד על ראיון שהוא ערך - הניבה תוצאות מיידיות:· הילד החל להתעניין באירועים הסטוריים ולצורך הוספת תמונות לראיון חיפש תמונות העוסקות באירוע.· בראיון בחרנו גם בשאלות אישיות וכך תשובות המרואיינים עוררו סימפטיה ומודעות לגיל הזהב ולקשיים של אדם מבוגר.· הסרטון הועלה לאתר הכיתתי, וגרם גאווה גדולה לילד על עבודתו הראשונה כעורך מתחיל.· התלמיד גילה כלי טכנולוגי ולמד להשתמש ולערוך סרט בתוכנת עריכה ביתית וידידותית הנמצאת בכל מחשב movie maker, ויוכל להשתמש בה לעתיד לאירועים משפחתיים ולפרויקטים נוספים.תמונה אחת שווה אלף מילים צפו באתר הכיתה, בו מופיעים כבר הראיונות שנערכו, בהמשך יצטרפו עוד ראיונות נוספים שבעריכה
רותם מראיין את שלמה מרכוס בן ה99
בר מראיין את פסיה שמעון מראיין את סבא שלמה