21 בפברואר 2010

הגיע הלוח חדש


לוח אינטראקטיבי

אחרי המחשב נייד שקיבלנו ואחרי המקרן (ברקו) הגיע תורו של הלוח המכונה "לוח חכם" (וסליחה לכל המורים שטרם הגיע אליהם הטכנולוגיה - זה עניין של זמן).
ביום שישי באמצע שיעור, הגיע תור הכיתה שלי להצטרף ללמידה המרתקת והחדשנית של הטכנולוגיה החינוכית . נכנס המתקין הטכני וביקש שנפנה את הכיתה. מכיוון שכולנו ידענו מהי הסיבה ושזה הלוח העשירי במספר שהוא מתקין בבית ספרנו, לא התלוננו, זרקתי את הטוש לוח לפח (בכל זאת פורים בקרוב - מותר לצחוק עם תלמידיי) , אחד מתלמידיי חיבק את הלוח טוש ואמר לו מילות פרידה ומיד יצאנו לכיתה אחרת להמשיך את השיעור, בידיעה שכשנחזור לכיתה שלנו ביום ראשון, נפתח בלוח חדש שיגוון ויעשיר לנו את השיעורים.
מכיוון שאני משוגע מחשבים ותמיד קונה כל טכנולוגיה חדשה שצצה, פתאום חשבתי לעצמי, אולי הפכנו למכורים לטכנולוגיה והאם זה שווה את המחיר, את המאמץ.
הרי תלמיד שלא היה מרוכז בלוח הרגיל, בעיית הריכוז לא תיפתר. תלמיד שאין לו מוטיבציה ללמוד, אולי הוא יתעניין זמן מה, אך לאחר מכן גם הלוח או המקרן יהפכו לשגרה והוא יתרגל ויחזור לישון/לרחף/לחשוב על טרדותיו.
אז זהו שלא.
ישנן עובדות שכבר היום אפשר להצביע עליהם שהוכיחו את יעילותן של כלי הטכנולוגיה הללו, והיום שהגענו לשיא הטכנולוגיה הקיימת במערכת החינוך, אני מרשה לעצמי לסדר את התנאים המתאימים לבי"ס לעבור את כל השלבים הללו בהצלחה וביעילות:

1. הדרגתיות : בית ספר, כמו כל ארגון גדול ומשומן, צריך ניהול נכון כדי לעבור שינויים גדולים, ראש המועצה והרכז המחשבים היישובי ומנהלי בתי הספר צריכים להיות שותפים לאותו חזון ולהאמין בשינוי הטכנולוגי. אך בכדי שהשינוי יצליח צריכים מס' שלבים שיקרו כדי שכלל המורים יוכלו לבצע זאת בפועל:
· זה החל שקיבלנו מחשבים ניידים לפני כ-3 שנים וגרם למורים רבים, גם כאלו שלא האמנתי שיעשו את השינוי , לעבור לעבודה עם מחשב ולשלב אותו בשיעורים.
· שנה לאחר מכן התבצעה התקנת מקרנים קבועים כמעט בכל כיתה. הדבר נתן מוטיבציה נוספת להכין שיעורים מתוקשבים ולהשתמש במקרן לצפייה בעושר התכנים הקיים ברשת והכל במסך מול כל הכיתה.
· לאחר הנחיות וקורסים מתאימים הן למחשב נייד והן לשימוש בלוח חכם, הגיעו כמעט לכל הכיתות לוחות אינטראקטיביים. ואת הסעיף הזה אוכל להמשיך שאתנסה יותר בלוח , אך אין לי ספק ביעילותו לגוון את הלמידה ולגרום לה להיות יותר מעניינת ומועילה למורים ולתלמידים כאחד.

2. צוות מתאים: גם אצלנו יש צוות מגוון, צעירים ומבוגרים, אך כנראה שהצוות הפנים שאין מנוס משינוי בתחום הטכנולוגי. קודם כל באופן אישי, וניתנה להם כל העזרה שביקשו כולל הנחייה שבועית של מדריכת מחשבים שקידמה כל מורה עפ"י רמתו. המחשב נייד שקיבלו מתנה זעק להם בכל פעם, קיבלת מתנה, כי מאמינים בך - השתמש בו. וגם אלו שבתחילה מחשבם העלה אבק (או ניתן לילד), הוציאו אותו בשלב כזה או אחר כדי לא להישאר מאחור. תוסיפו לכך את קורסי החובה שהתחייבנו בקבלת הנייד, שבוודאי נתנו את תרומתן.
3. תקציב: הייתי שמח לא להכניס שלב זה ולומר לכם ש'אם תרצו אין זו אגדה' אך כולנו יודעים שהטכנולוגיה הזו עולה כסף רב. בתי ספר פרטיים עברו אליה מזמן, בתי ספר שיש להם תורמים ו/או הורים שמשלמים / עירייה חזקה נמצאים כבר שם, כל השאר יתחילו שלב שלב בתקווה שיגיע התקציב גם אליהם.
4. יצירתיות: אין ספק שזו תכונה שמורה צריך ללא קשר לטכנולוגיה. כשאתה מורה של 30-40 ילדים , אם אתה לא יצירתי לא תשרוד את השנה השניה בהוראה. אך כשמגיעים תוכנות של הלוח החכם, ויש לך את אפשרויות נוספות לגוון את הלמידה, נדרשת יצירתיות נוספת בשימוש נכון בכלים הללו, במינון הנכון בשימושם והתאמת כל כלי למטרה העומדת מולך בשיעור. מאגרי השיעורים המתוקשבים מעטים מאד, מעטים עוד יותר הן מערכי שיעור בלוח האינטראקטיבי. זה עניין זמני, אך המעט שראיתי היצירתיות היא גורם משמעותי מאד משימוש נכון בלוח ובטכנולוגיה הזו.
שילוב בין הישן לחדש: מה עם הספרים? מחברות? אל דאגה! כיום אין חשש לשלומם. מחשבים ניידים לכל התלמידים עדיין משמשים כפיילוט. אך כל בר דעת יבין שהשלב הבא אחרי שינוי הטכנולוגיה של המורים וסביבת הלמידה, הוא שינוי סביבת הלמידה של התלמיד. הנטבוקים יחליפו את המחברות, שולחן מחשב יחליף את השולחן עץ וכו'. כיום אנו נדרשים לשלב בין השיעור הישן והטוב, ההעתקה ללוח כתרגול כתיבה וכגורם זיכרון, עיון בספר ואיתור פרטים והסקת מסקנות מתוך ניירת., אך במקביל, יש את המחשב שחוסך מצד אחד דברים רבים אך מונע גם מיומנויות רבות שתלמידים עושים בידיהם היום (נושא ספר מול המחשב הוא דיון בפני עצמו). והשילוב הזה בין החדש לישן, בין הספר למקור מידע ברשת, בין המחברת לסימון של התלמיד בלוח החכם - הוא היום מה שיגרום לשיעור להיות יותר מעניין ומועיל ללמידה כולה.
וכמובן בל נשכח שכל הנ"ל הם כלים חשובים מאד אך אין תחליף למורה, המבוגר המשמעותי בחיי התלמיד/ה, שתפקידו, לחנך את הילד לערכים ומצויינות. אך אסור להתעלם שסביבת הלימוד של הילד השתנתה בביתו, ואנו צריכים להתאים גם את סביבת הלמידה.