16 בפברואר 2010

שימוש בטכנולוגיה לקידום התלמידים, האמנם?!

בס"ד



לפני כשנתיים הותקנו בבית ספרנו לוחות אינטראיקטיבים. אחד במעבדת המחשבים ושני בכיתתי.

כמורה עם "לוח חכם" ועבודתי בו באופן רציף במשך השנה, לא מעט פעמים נשאלתי ע"י הסביבה האם הלוח אכן מקדם את רמת הכיתה? האם אני יכולה להצביע על שינוי משמעותי אצל הילדים? האם השתפרו הציונים מתחילת שנה? האם הוא כדאי? האם הוא מקדם? וכד'...

בתחילה, כמובן, לא יכולתי להגיב לשאלות הללו מכיוון שאכן די קשה להעריך את השינויים הנעשים. עם הזמן וההתרגלות לצורת הלימדה/עבודה החדשה נוכחתי לדעת שאכן קיים שינוי. אולי לא כ"כ קיצוני (כפי שחלק מהאנשים התמימים/ספקנים מצפים) אך בהחלט מרגישים שמשהו משתנה, קיים איזשהו תהליך בלתי נראה לעין הצופה מבחוץ, אך מורגשת אצל העובדים בשטח.

ככל שהעמקתי לחשוב ולנסות להצביע על נק' המפנה ראיתי כי השינוי שמתחיל להתחולל הוא למעשה הוא יותר "רגשי" מאשר "פיזי" , משהו באווירה השתנה (בצורה דיי משמעותית בעיניי), בעניין שגילו התלמידים בנעשה בשיעור,במעורבות, בסקרנות ובמוטיבציה- הן ברמת הכלל והן ברמת הפרט. משהו בנגישות של הדברים ובשיח מעולמם הווירטואלי (מידיי!)של התלמידים, שינה את יחסם של חלק ניכר מהתלמידים לשיעור. (באמרי "חלק ניכר של התלמידים" אין כוונה כמובן לתלמידים שמתעניינים בכל צורה בשיעור, אלא דווקא לתלמידים ה"מנומנמים" יותר ואף החלשים מבחינה לימודית)

מקרה אחד שהותיר בי רושם רב היה של תלמיד, שמוגדר כלקוי למידה ובעל לקות בדיבור, (שמבחינתו השתתפות בשיעור היתה בלתי אפשרית ממקום של חוסר ביטחון) אבל בעל ידע נרחב בתחום המחשבים, לפתע הוא "התעורר". הסביבה הוויזואלית המוכרת כ"כ פשוט "דיברה" אליו , התחיל לגלות עניין, רצה להשתתף (להגיע ללוח, לסמן תשובות, להפעיל את עמדת המורה וכו'..) כל שיעור ניגש ושאל בהתרגשות "גם עכשיו משתמשים בלוח?". מיותר לציין שלא בן רגע השתפרו ציוניו של התלמיד וכל קשייו נעלמו כלא היו, אך אין ספק שמשהו בחווית הלמידה של אותו התלמיד (ושל תלמידים נוספים) השתנה וגרם לכך שהתלמיד שינה את יחסו לשיעורים הללו , הוא כ"כ רצה להשתתף בהם עד כדי השקעה והקשבה לנעשה בשיעור. שילוב הטכנולוגיה במקרה הזה חשף והעצים את יכולותיו של התלמיד בתחום אחר, ומבחינתי, תרמה רבות להתקדמותו ברמה האישית הן מבחינת לימודית והן מבחינה חברתית. אף מורת השילוב, שראתה את המוטיבציה שלו בעבודה מול מחשב, יצרה עבורו שיעורי "צ'ופר" מיוחדים בהם עבד במחשב הנייד שלה (אותו התלמיד קיבל תפקיד רציני בלקיחת אחריות על עמדת המורה, עדכון ש"ב באתר הכתתי, שמירה של השיעורים בתיקיה, גלישה למקורות מידע במהלך השיעור וכד'...)

האפשרות המדהימה של שילוב הטכנולוגיה בלמידה, שניתנת לנו בעידן המתפתח הזה, נותנת לנו המורים אינספור הזדמנויות ודרכים לשנות את דרך ההוראה, להגיע באופן פרטני לייחודו של כל תלמיד בכל תחום, ולקדם אותו בדרכו שלו. לשאלת כל הסובבים התשובה היא- כן! שילוב הטכנולוגיה בעיניי בהחלט יכול לקדם את התלמידים. השאלה היא - מה מגדירים כ"התקדמות"? אם נשנה קצת את הגישה ולא נגדיר התקדמות רק דרך ציונים והישגים לימודיים, אלא דרך כישוריו האישיים של התלמיד נראה התקדמות האמיתית, ושימוש מושכל של מבחר הכלים הטכנולוגיים העומדים לרשותינו בהחלט יאפשרו לנו להשיג את המטרה.

יצירתיות- ד"ר קן רובינסון